Blogger Layouts

Muhammad Firdaus Ibrahim & Nurul Jannah Mohammad

Muhammad Firdaus Ibrahim & Nurul Jannah Mohammad

Pages

Saturday, July 30, 2011

Coklat Dapat Mengurangkan Tekanan

Akhir2 ni aku slalu je MOODY2..tak tau la nape..moody tanpe sebab..
hehe biase la angin perempuan kn..hehe tp aku ni mmg kuat berANGIN pn..
cian sape2 yg slalu jd mangse angin aku ni kn...
huuu especially MY SAYANG..cian dy slalu kne marah ngn aku..
huuu slalu jd MANGSA tempias moody aku...
IM SO SORRY MY DEAR..
tak sengaje pn nk wat cm tu...
IM SORRY..IM SORRY...IM SORRY.. (^^,)



Tgh2 moody2..tension2 ni..aku g la cari artikel macam mane nak MENGURANGKAN TEKANAN..
Lastly aku terJUMPA la artikel yg menyatakn bahawa COKLAT DAPAT MENGURANGKAN TEKANAN..

Menurut artikel tu >>


Kajian ke atas hampir 20,000 responden selama sekurang-kurangnya 10 tahun menunjukkan pengambilan sedikit coklat setiap hari mampu mengurangkan risiko serangan jantung atau angin ahmar sebanyak hampir 40 peratus.

Mereka yang memakan purata enam gram coklat setiap hari atau bersamaan satu perempat daripada sekeping coklat, adalah 39 peratus lebih rendah terkena serangan jantung atau strok.

Sebelum ini banyak penyelidikan menyarankan pengambilan sedikit coklat hitam setiap hari baik untuk kesihatan, namun ini adalah kajian terawal mengenainya. Pakar berpendapat flanovol di dalam coklat memberi faedah kepada tubuh kerana ia mengembangkan saraf, sekali gus menurunkan tekanan darah. - European Heart Journal.

Sambung Baca: http://anizyn.blogspot.com/2010/04/coklat-kurangkan-tekanan-darah.html#ixzz1Tao3CHgk

Dan lgi satu artikel >> 

RAMAI wanita mengimpikan pemberian coklat dan bunga ketika menyambut hari lahir terutama daripada teman istimewa. Betapa besar kuasa coklat kerana ia mampu melambangkan kasih sayang dan cinta. Malah, kajian di Eropah juga membuktikan coklat adalah terapi paling berkesan untuk mengurangkan masalah dan tekanan.
Hakikatnya, terdapat tiga jenis coklat boleh diperoleh di pasaran iaitu susu, kosong atau pahit dan putih. Setiap coklat mempunyai khasiat berlainan dan berikut adalah beberapa jenis coklat dan khasiatnya kepada tubuh individu.


Coklat susu


  • Coklat susu mempunyai nilai pemakanan yang lebih baik


  • Mengandungi tenaga, protein, kalsium dan vitamin A dan B yang lebih tinggi


  • Kandungan protein, kalsium dan vitamin sebahagian besarnya disumbangkan oleh susu iaitu salah satu bahan utama dalam ramuan coklat susu.


  • Coklat putih

  • Coklat susu seberat 100 gram boleh menyumbangkan tenaga sebanyak 18 peratus, protein (11 peratus), zat besi (8 peratus), kalsium (47 peratus) dan Vitamin A (11 peratus) yang diperlukan badan dalam tempoh sehari.


  • Mempunyai kandungan tenaga yang tinggi.

  • Coklat putih seberat 100 gram boleh menyumbang 18 peratus tenaga yang diperlukan oleh tubuh manusia dalam sehari.

  • Di samping itu, coklat putih juga mengandungi kalsium dan vitamin yang tinggi.

  • Bagaimanapun, berbanding dengan coklat susu, kandungan protein dalam coklat putih adalah lebih rendah kerana coklat putih tidak mengandungi likur koko dan serbuk koko.


  • Coklat kosong


  • Mengandungi lemak dan zat besi yang tinggi.

  • Zat besi yang terkandung dalam 100 gram coklat kosong boleh menyumbang 23 peratus zat besi yang diperlukan oleh tubuh manusia.

  • Bagaimanapun kandungan zat dalam coklat kosong lebih rendah daripada jenis coklat yang lain kerana ia tidak mengandungi campuran susuPenting bagi individu membezakan coklat tulen dan coklat kompaun yang ada dalam pasaran. Definisi coklat mengikut Akta Makanan 1983 dan Peraturan Makanan 1985 menjelaskan coklat tulen adalah coklat yang mengandungi tidak lebih daripada lima peratus lemak sayuran selain daripada lemak koko.
    Sementara coklat bagi tujuan salutan pembuatan biskut atau produk lain mesti mengandungi tidak kurang daripada 12 peratus likur koko.
    Oleh itu, coklat yang tidak menepati takrifan yang disebutkan dalam akta berkenaan ialah coklat kompaun atau coklat gantian yang tidak mempunyai nilai pemakanan yang setara dengan coklat tulen.
    Individu boleh mengenal pasti perbezaan antara coklat kompaun atau gantian melalui bahan yang dilabelkan dalam pembungkusan coklat berkenaan.
    Coklat tulen menggunakan lemak koko dan likur koko. Sementara coklat kompaun atau gantian menggunakan lemak gantian yang lain seperti minyak isirung kelapa sawit.




  • Info >> http://intim.wordpress.com/2007/07/08/coklat-terapi-berkesan-kurangkan-tekanan/

    hehe..pas bce artikel2 ni aku g la cari coklat kt dlm peti ais kt dapo tu..
    and then aku terjumpe la dgn 4 BIJI COKLAT ni..


    hehe..ni la coklat yg aku jmpe dlm peti ais kt dapo tu..


    Memang betul la coklat dapat mengurangkan tekanan..da la sedap..manis..lemak berkrim..
    nyam..nyam..nyam..
    aku pn sebenarnya ANTU COKLAT GAK..hehe

    No comments:

    Post a Comment